Tuesday 1 March 2011

Isabella : Tokoh Muslimah Pilihan



"Pelbagai persoalan timbul apabila dikaitkan Isabella dengan muslimah. Ya, siapa tidak kenal Ratu Isabella I of Castille yang telah menjatuhkan kerajaan Islam di Sepanyol serta pemerintah yang telah membiayai perjalanan Cristopher Columbus mengembara ke seluruh dunia..."


Isabella seorang tokoh muslimah? Adik-adik, Isabella yang dimaksudkan disini bukanlah si Ratu Isabella I of Castille itu. Tetapi adakah Isabella Eberhardt yang telah memeluk Islam pada tahun 1897? Semuanya berlaku ketika dia melawat Afrika Utara.
Dia ini seorang penulis yang berasal dari Swirtzerland dan banyak menulis berkenaan agama Islam. 


Macam bukan juga ya, siapa ya agaknya Isabella yang saya maksudkan ini?
Nak tahu? Jom teruskan pengembaraan di lautan ilmu ini. Bersama kita mengutip hikmah yang bakal menjadi penerang jalan menujuNya kelak...



Seringkali kita mendengar kisah para pejuang Islam seperti Imam Hassan Al-Banna, Syeikh Ahmad Yassin, Ahmed Deedat, dan sebagainya. Jarang pula kita mendengar tokoh wanita Islam mengubah dunia. Pada kali ini, mari saya bawa kawan-kawan mengembara merentas masa menuju ke zaman kegemilangan Islam dahulu...


Apa kata saya berkongsi dengan sahabat semua mengenai seorang lagi pejuang Islam yang pada mulanya adalah seorang wanita Kristian dan amat teguh pegangannya. Pada masa yang sama dia juga merupakan anak kepada ketua paderi terkenal di Cordova. Dahsyat itu. Jom kita sama-sama menyusuri sejarahnya..







Isabella, nama yang tidak asing lagi dalam sejarah perkembangan Islam di Sepanyol terutamanya dalam bidang perbandingan agama Islam dan Kristian di Bandar Cordova iaitu bandar bersejarah dan bandar yang tercantik di Sepanyol. Terdapat banyak tinggalan bersejarah di Cordova seperti istana al-Hambra, Qasrul Syuhada (makam para syuhada), masjid Cordova dan juga taman yang cantik iaitu Rabat Yamani.

Isabella hidup pada zaman kegemilangan Islam di Sepanyol iaitu selepas zaman perkembangan Islam yang dibawa oleh Tariq Ziad dan Musa bin Nusair. Isabella pada asalnya ialah seorang penganut Kristian yang taat dan patuh pada agamanya. Beliau merupakan anak kepada seorang ketua paderi di Cordova. Penganut Kristian pada masa itu sangat bencikan Islam dan menanggap penganut Islam sebagai kafir dan syaitan. Penganut Kristian di Cordova pada waktu itu berpegang pada doktrin Trinity iaitu dotrin 3 Tuhan iaitu Tuhan Bapa. Tuhan Anak dan Roh Kudus. 

Isabella pada usia mudanya sentiasa mempelajari dan mengkaji tentang agama yang dianutinya iaitu Kristian. Beliau sentiasa cuba untuk mencari kebenaran dalam agama Kristian dan berusaha menghayati prinsip-prinsip agama Kristian. 



Ketika kebenaran Islam terbentang di hadapannya maka dia memilih Islam sebagai agama baru. Isabella dengan berani menentang kehendak ayahnya agar kembali kepada Kristian meskipun dirinya dan diseksa bukan sahaja oleh bapanya malah oleh seluruh penganut Kristian Cordova. 

Selepas mengharungi ranjau yang pedih sebagai seorang muslimah. Beliau akhirnya menjadi seorang tokoh perbandingan agama yang terkenal bahkan seorang muhaddisah iaitu ahli hadis di Cordova. Beliau juga telah mengasaskan Institut Pengajian al-Quran di kediamannya sendiri.



Umur Isabella ketika memeluk Islam tidak diketahui dengan jelas tetapi seorang tokoh penulisan Islam iaitu Maulana Saeed Dehlvi yang berketurunan Pakistan dan mengkaji sejarah Isabella mengatakan bahawa umur Isabella ketika memeluk Islam ialah 22 tahun dan menjadi tokoh perbandingan agama yang mahsyur pada usia 34 tahun. 







Kalau adik-adik nak tahu, Isabella memeluk Islam setelah tertarik dengan kebenaran hikmah Islam itu berbanding agama Kristian. Semuanya berlaku ketika dia menghakimi sebuah majlis perdebatan antara Islam dan Kristian. Debat itu juga menemukan para pelajar Ziad bin Umar iaitu seorang ilmuan Islam tersohor pada waktu itu. 


Pihak Islam telah menghantar beberapa murid tersohor Ziad bin Umar yang antaranya ialah Umar Lahmi dan Muaz al-Andalusi. Manakala di pihak Kristian pula terdiri daripada paderi-paderi terkenal dan antara mereka ialah guru agama Kristian Isabella iaitu Father Michael dan Father Peter. Perdebatan itu diadakan di sebuah gereja besar di Cordova.

Perdebatan ini berlaku selepas Isabella menghantar surat kapada Umar Lahmi dan rakan-rakannya untuk berdebat dengan paderi-paderi Cordova mengenai kebenaran prinsip-prinsip agama Islam dan Kristian. Isabella mencabar Umar Lahmi dan rakan-rakannya selepas mendengar mereka mempersoalkan kebenaran agama Kristian. 



Antara perkara dasar yang diperdebatkan ialah konsep Trinity, dosa warisan, dan inti sari agama Kristian yang lain. Namun ternyata kebenaran berpihak kepada Umar Lahmi dan rakan-rakannya, setiap hujah paderi-paderi Cordova dipatahkan oleh para pelajar Islam yang diketuai oleh Umar Lahmi. 


Keadaan ini menyebabkan para paderi bertindak dengan lebih agresif dengan mencerca agama Islam sebagai agama keganasan. Isabella yang menjadi juri hakim bagi majlis perdebatan tersebut memberi keputusan yang mana berpihak kepada Umar Lahmi dan menyebabkan kemarahan paderi Cordova terhadap Isabella. 

Antara peristiwa yang berlaku di dalam majlis perdebatan itu ialah Isabella pengsan sebaik sahaja mendengar bacaan al-Quran oleh Umar Lahmi. Keadaan yang terdesak itu menyebabkan ayah Isabella iaitu ketua paderi Cordova turun berdebat dengan Umar Lahmi tetapi perdebatan itu tidak lagi berlaku di gereja sebaliknya di rumah Isabella dengan dihadiri beberapa orang tertentu. 






Bagaimanapun, cahaya Islam tidak pernah padam biarpun cuba dipadamkan oleh orang kafir melalui lisan sepertimana firman Allah dalam al-Quran surah as-Saff ayat 8 : 


“Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) Dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian)”

Biarpun ayah Isabella seorang yang berpengetahuan luas dalam agama Kristian tapi ternyata dia tidak mampu menewaskan kebenaran Islam yang dibawa oleh Umar Lahmi malah bertindak menghalau Umar Lahmi dan pelajar Islam keluar dari rumahnya. 


Kecewa dengan sikap paderi yang bercakap besar untuk menumbangkan pihak Islam dan sikap ayahnya yang bertindak menghalau pihak Islam keluar dari rumahnya menarik minat Isabella mangkaji agama Islam dan dari situlah dia secara sembunyi memeluk Islam. 


Isabella diislamkan oleh Ziad bin Umar. Turut memeluk Islam ketika itu ialah beberapa orang rakannya yang mengikuti perdebatan tersebut dan antaranya ialah Mirano St Michael iaitu anak kepada paderi Father Michael, guru agama Kristian Isabella. Melalui Ziad bin Umar dan Umar Lahmilah Isabella mempelajari agama Islam dan juga perbandingan antara Islam dan Kristian.




Isabella memeluk Islam secara sembunyi tanpa pengetahuan penganut kristian di Cordova. Namun akhirnya rahsia dia terbongkar selepas ramai yang mencurigai pergerakan Isabella dan membuat intipan mencari sebabnya. Dari situlah terbongkarnya rahsia keislaman Isabella apabila dia selalu ke madrasah milik Ziad bin Umar, mengerjakan solat dan rutin ibadah Islam yang lain meskipun dilakukan secara sembunyi. 


Marah dengan Isabella, ayahnya bertindak menghantar Isabella kepada gurunya iaitu Father Michael dan Father Peter dengan harapan Isabella kembali kepada agama Kristian namun sebaliknya yang berlaku apabila Isabella sendiri berdebat dengan dua orang gurunya itu mengenai kebenaran agama Kristian dan kesamaran agama Kristian hinggakan kedua-dua gurunya itu tidak mampu berhujah lagi.

Melihat keadaan Isabella yang tidak dapat dikembalikan kepada agama Kristain lagi maka ayah dan gurunya bertindak menghantar Isabella ke Pihak Inkuisi Kristian. Pihak Inkuisi Kristian ialah pihak yang bertanggungjawab menangani masalah penganut agama Kristian yang keluar daripada agama Kristian. 



Di dalam tahanan pihak Inkuisilah Isabella hidup dalam seksaan dan keperitan. Beliau bukan sahaja dihina dan dikeji malah beliau juga dibelasah oleh rahib Inkuisi dan dikurung di bilik gelap yang penuh dengan tulang manusia malah tidak diberi makan minum.

Di situlah Isabella melihat ritual-ritual yang dijalankan Inkuisi Kristian seperti seorang rahib yang diikat kaki dn tangannya dengan rantai dan disebat cemeti sebagai tanda tunduk dan sesal atas kesalahan diri. Para rahib wanita menangis disisi patung Virgin Mary (Maryam ibu Musa) dan rahib-rahib yang menangis itu meronta tidak sedarkan diri kononya melihat Tuhan.


 Selepas menjalani setiap masa yang menyiksakan di tahanan Inkuisi dia dipaksa untuk kembali kepada agama Kristian supaya beliau dapat dibebaskan namun imannya menolak malah sebaliknya dia pula yang berdebat mempersoalkan kesahihan agama Kristian menyebabkan dia dikurung kembali dalam penjara gelap. 

Akhirnya dia dibebaskan oleh rakannya yang berpura-pura menganut agama Kristian. Selepas peristiwa yang berlaku ke atas Isabella itu, Ziad bin Umar menyeru kepada pemerintah Islam Sepanyol agar memberi jaminan perlindungan kepada saudara baru. Selepas seruan itu, Isabella diberikan pelbagai kemudahan antaranya kediaman sendiri yang akhirnya menjadi Institusi Pengajian al-Quran di Sepanyol. 

Isabella menggunakan dua bentuk dakwah dalam menyampaikan kebenaran Islam dan kesamaran Kristian iaitu :




Dakwah bil-Mujadalah (Perbahasan atau perdebatan)



Bentuk dakwah inilah yang paling banyak digunakan oleh Isabella. Antara yang pernah berdebat dengan Isabella gurunya iaitu Father Peter dan Father Michael, rahib-rahib di tahanan Inkuisi Gereja dan seorang rahib Kristian dari wilayah Toledo yang handal berhujah dan mahir dengan kitab al-Quran dan Injil.


Perdebatan dengan Rahib Toledo inilah yang paling menarik kerana ia berlaku secara terbuka dihadapan orang ramai. Kebenaran berpihak kepada Isabella apabila dia berjaya mematahkan hujah lawan dengan hujah yang bernas dan mempersonakan.

Hasil daripada perdebatan tersebut, ramai golongan terpelajar Kristian yang mengikuti perdebatan itu memeluk Islam begitu juga dengan Rahib Toledo walaupun mengambil masa yang lama untuknya memeluk Islam. Peristiwa ini direkodkan oleh Abu Hafiz salah seorang pelajar Islam yang mengikuti perdebatan tersebut.







Dakwah melalui surat.








Isabella mengutuskan surat kepada ayahnya ketika ayahnya mengadakan perhimpunan besar agama Kristian di sebuah gereja. Surat itu menerangkan perbandingan Islam dan Kristian. Surat itu juga dibaca di hadapan penganut Kristian yang hadir dalam perhimpunan itu. Antara isi kandungan surat itu menjawab persoalan prinsip-prinsip agama Kristian : 







1)   Allah itu Esa dan tidak ada sekutu baginya


2)   Doktrin Trinity tidak memaparkan kesucian Tuhan kerana menyamakan Tuhan dengan manusia sedangkan dalam al-Quran dan Injil disebutkan bahawa manusia dan Tuhan tidak sama.

3)   Tiap-tiap manusia yang lahir menurut Islam adalah suci daripada dosa dan mustahil seorang bayi yang tidak tahu apa-apa mendapat dosa yang dikenali dosa warisan. Dosa warisan adalah satu bentuk tuduhan fitnah ke atas kemuliaan Nabi Adam dan Hawa a.s

4)   Keutamaan yang diberikan oleh al-Quran ke atas akhlak dan guru-guru itu ialah kemulian dan ketinggian moral (akhlak) itu yang tidak akan ditemui dalam agama lain.

5)   Kitab suci al-Quran yang diturunkan untuk menerangkan kebenaran yang telah lama dicemarkan dan dipalsukan. Al-Quran membersihkan segala fitnah terhadap para nabi dan rasul malah tanggapan buruk terhadap agama Islam itu sendiri.

6)   Islam menyebut secara terperinci akan hak-hak wanita dan perintah pembebasan hamba abdi. Malah meniupkan semangat persaudaraan antara umat manusia dan menetapkan hubungan dengan Allah yang mana tidak terdapat dalam agama Kristian.

7)   Islam menyuburkan moral manusia dan menyediakan tatasusila yang tetap bagi manusia dimana dengan mematuhinya manusia mampu mngawal nafsu secara sederhana.

Namun begitu hidayah adalah milik Allah, ternyata ayah Isabella tidak memeluk Islam setelah membaca surat itu. Isabella juga menyampaikan risalah Islam dengan cara mengajar al-Quran dan Hadis di Institut Pengajian al-Quran yang merupakan kediamannya sendiri.


Sepanjang hayatnya, Isabella terus menyembahkan bakti kepada keagungan Islam. Pada satu pihak dia menutup mulut orang Kristian dan di pihak lain pula dia mencurahkan ilmu pengetahuannya dalam dunia pembelajaran, ilmu hadith dan penafsiran kitab suci al-Quran. Beratus ribu cendekiawan Islam telah mendapat manfaat daripada ilmunya itu.



Isabella telah hidup sehingga mencapai usia 80 tahun dan telah menutup mata dalam keadaan yang damai dan tenang, diratapi oleh seluruh penduduk Sepanyol.
Yosh!!!!!

6 comments:

  1. assalamualaikum...
    oh begitu rupanya kisah ratu Isabella ni...
    arigatou gozaimasu ne~ such a great info...
    "tangan yang disangka lembut menghayun buaian, menggoncang dunia mencipta sejarah..."
    muslimat pun boleh berjihad dan berjuang untuk Islam!!!
    OSU!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam..
    Yup, best kan?
    Ayuhlah bangkit wahai muslimah sekalian...
    Let's bring back the glory of our past!!!

    Yosh!!!!!!

    ReplyDelete
  3. Minah Rempit ada harapan dop nak bangit?
    apa2 terbaiklah info entri kamu tukin

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah mereka boleh bangkit jika mereka diberi kesedaran...
    Hidayah itu milik Allah, dan jika Allah beri kepada mereka nescaya mereka jauh beribu kali ganda lagi bersemangat untuk bangkit..
    hehehe...
    ok,
    Terima kasih Al Qassam..~

    ReplyDelete
  5. Assalamu'alaykum warahmatullahi wabarakatuh..

    Jazakallahu khair atas info yg bermanfaat.

    Rasa berkobar-kobar lepas membacanya. Teruskan menulis!

    barakallahu fik

    ReplyDelete
  6. rupanya Isabella seorang Islam dan muslim.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...